6 juli, 2020

Så ska många olika sorters mobiler, plattor och datorer kunna samsas i Zoom

Vi har idag kört tester med många olika sorters enheter (mobiler med Android respektive IOS, surfplattor med Android, Windows och IOS samt datorer med Windows respektive IOS) inför vårt uppdrag att göra en kammarmusikfestival socialt tillgängligt via Zoom.
(vid testerna provade vi även en äldre Windows-dator – 6 år gammal – som visade sig ha tillräckligt med processorkraft men ett äldre grafikkort som inte orkade ha flera rutor samtidigt i Zoom när man har speaker-vy).

Vi har hittat flera saker som vi behöver ta pedagogisk höjd för i kontakten med de virtuella besökarna. Bl a fungerar det enbart på datorer (alltså inte från platta eller mobil) att ha kvar ljud/bild från en ”huvudstream” via delad skärm (t ex en livestream från YouTube) och sedan samtidigt ”pinna/ompinna” valfri ruta i Zoom-mötet (här är idén att varje musiker i ensemblen sänder direkt från sin egen mobil så att man via att pinna i Zoom ska kunna titta närmare på någon/några av musikerna eller på noterna). 

Vi upptäckte också hur viktigt det är att alla mobiler som ”sänder” från ensemblen i konsertsalen verkligen har fått av sitt ljud (räcker inte att dra ner till minimum, man måste bryta ljudströmmen).

Ja, det är förstås massor av fler som detaljer vi har upptäckt. Många av dem har vi redan lösningar för, medan några få återstå att hitta lämpliga ”work around” som gör att vi kan erbjuda de sociala funktioner som vi är ute efter.

Senare i veckan så kommer vi att genomföra tester i just de lokaler som festivalens konserter, lektioner och intervjuer kommer att äga rum i (Ytterjärna kulturhus – https://jarnafestivalacademy.com/sv/hem/). Då får vi bättre koll på hur bredband och mobil uppkoppling fungerar i rummen. Vi ska också testa hur vi eventuellt behöver förstärka med ljus så att allt ser bra ut i bild.

Jepp, testerna fortsätter liksom den branta inlärningskurvan!

;